Lupandin V.N. The ideas about logic as an academic discipline in the context of the reforms of Russian education in the 19th – early 20th centuries

EDN: PCKTHW

Authors

  • Lupandin V.N. Central Russian Institute of Management, Branch of RANEPA

Keywords:

educational system, primary education, secondary education, higher education, logic, teaching logic, role and significance of logic in the educational system

Abstract

The purpose of the article is to analyze the place and role of logic as an academic discipline in the aspect of reforming Russian education in the 19th – early 20th centuries. The author draws attention to the fact that the scope of the study is the reforming of Russian education in the 19th – early 20th centuries and the subject of the study is the idea of the place and role of logic as an educational discipline in this process. As a result, the author draws conclusions that        the research results can be used by studying the humanities as well as they can be applied in order to improve the ways of thinking of representatives of society and those of the public administration in relation to society, politics and the system of state and municipal administration.

Author Biography

Lupandin V.N., Central Russian Institute of Management, Branch of RANEPA

Candidate of Political Sciences, Associate Professor, Central Russian Institute of Management, branch of RANEPA (Russian Federation, Orel)  
AuthorID: 371460

References

Артёмкин А.Н. Царскосельский лицей как пример элитного учебного заведения начала XIX века // Вестник научных конфе-ренций. – 2016. – № 2–5. – С. 13–15.

Ашенова Т.М., Коженова М.А. К вопро-су о формировании центральных органов управления образованием в 1917–1918 гг. // Вестник Омской юридической академии. – 2013. – № 1. – С.4–8.

Бажанов В.А. История логики в России и СССР. – М.: Канон, 2007. – 336 с.

Бажанов В.А. Преподавание логики в дореволюционной России: вклад священно-служителей // Высшее образование в Рос-сии. – 2012. – № 1. – С. 144–149.

Бажанов В.А., Маркин В.И. Логическое образование в России: краткая история, со-временное состояние, перспективы // Фило-софские науки. – 2013. – № 1. – С. 98–109.

Белослудцева В.В. Церковно-приходская школа в системе начального образования в России во второй половине XIX века // Вестник Пермского университета. Серия «История и политология». – 2009. – № 4. – С. 95–99.

Быкова Е.Ю. Реформирование систе-мы школьного образования в СССР в 1917–1930 гг.: организационные и идеологические аспекты // Вестник Томского государственно-го университета. – 2011. – № 1. – С. 179–189.

Гимназисты, кадеты, лицеисты, смо-лянки: образование в царской России / под ред. Е.А. Павликова. – М.: Просвещение, 2022. – 208 с.

Гончаров М.А., Плохова М.Г. Духовно-учебные заведения и их место в формиро-вании образовательного пространства Рос-сии XVII – XIX веков // Вестник ПСТГУ. – 2012. – Вып. 3. – С. 120–130.

Житенев Т.Е. Условия обучения в начальных церковных школах в конце XIX – начале XX века. // Вестник Волжского уни-верситета им. В.Н. Татищева. – 2009. – № 1. – С. 246–261.

Кобзарь В.И. Логика в России по-следнего столетия: основные этапы и итоги // Философские науки. – 2009. – № 4. – С. 18–33.

Круглов А.Н. Преподавание логики в Императорском Московском университете // Логико-философские штудии. – 2020. – № 2 (Т. 18). – С. 161–195.

История педагогики и образования: от зарождения воспитания в первобытном об-ществе до конца XX века / под ред. А.И. Пискунова. – М.: ТЦ «Сфера», 2001. – 512 с.

Калинина Е.А. Школьная реформа Александра I и «Положение об училищах» // Труды исторического факультета Санкт-Петербургского университета. – 2012. – № 11. – С. 192–202.

Красницкая Т.А. Ученический состав церковных школ России в конце XIX – нача-ле XX века // Вестник Костромского государ-ственного университета им. Н.А. Некрасова. – 2015. – № 3 (Т. 21). – С. 19–23.

Острога В.М. Вопросы народного об-разования в программах политических пар-тий России (начало XX в.) // Труды БГТУ. – 2016. – № 5. – С. 14–18.

Отечественная история: энциклопе-дия. В 5 т. Т. 1. / под ред. В.Л. Янина. – М.: Большая российская энциклопедия, 1994. – 688 с.

Перцев В.В. Гимназическое образо-вание в дореволюционной России: вторая половина XIX – начало XX века // Научно-методический электронный журнал «Кон-цепт». – 2013. – № 1. – С.46–53.

Петухова И.В. Проблема содержания образования в советской школе 1918–1941 гг. // Достижения науки и образования. – 2016. – № 12. – С. 63–71.

Сборник постановлений по министер-ству народного просвещения. Т. 3. – СПб.: Тип. Товарищества «Общественная поль-за», 1864–1904. – 855 с.

Сидоров С.В., Семёнова А.В. Содер-жание и организация образования в женских гимназиях и прогимназиях предреволюцион-ной России // Вестник Шадринского государ-ственного педагогического института. – 2011. – № 1. – С. 153–156.

Тутарищева С.М., Сляднев М.В. Эво-люция образовательной системы в России XIX века: сборник научных статей 19-й Меж-дународной научно-практической конферен-ции «Социально-экономическое развитие России: проблемы, тенденции, перспективы» г. Курск. 25.06.2020. – Курск: Издательство «Финансовый университет при Правитель-стве РФ» (Курский филиал), 2020. – С. 197–199.

Цыбульникова В.Е. История внутриш-кольного управления: монография. – М.: Прометей, 2011. – 208 с.

Яковкина Н.И. История русской куль-туры XIX века. 2-е изд. стер. – СПб.: Лань, 2002. – 576 с.

Ященко Р.В., Воробьёв Е.П. Процесс обучения в церковно-приходских школах в конце XIX – начале XX века // Начальная школа до и после. – 2013. – № 7. – С. 73–77.

Суворый А. Программы церковно-приходских школ // Проза.ru [Электронный ресурс]. – URL: // https://proza.ru/2020/06/30/1050 (дата обра-щения: 2.03.2022).

Об уездных училищах [Электронный ресурс]. – URL: http://pedagogic.ru/books/item/ f00/s00/z0000027/st009.shtml (дата обраще-ния: 4.03.2022).

Гимназическое образование в Рос-сийской империи [Электронный ресурс]. – URL: http://glukhov-gymnasien.com/?id=110 (дата обращения: 6.03.2022).

Образование в Российской империи [Электронный ресурс]. – URL: https://ru.wikipedia.org/wiki (дата обращения: 7.03.2022).

Матвеева Е.С., Ливцов В.А., Филонов В.И. Деятельность Комиссии Духовных учи-лищ по вопросам организации и поддержки системы духовного образования в XIX веке (на материалах Орловской губернии) // Бы-лые годы. – 2021. – № 16 (1). – С. 126–137.

Табель Александра Пушкина с оцен-ками [Электронный ресурс]. – URL: http://hronika.su/tabel-aleksandra-pushkina-s-ocenkami/ (дата обращения: 10.03.2022).

История гимназического образования в России [Электронный ресурс]. – URL: https://www.lik10.ru/history/giminrus.html (дата обращения: 12.03.2022).

Artjomkin A.N. (2016) Carskosel'skij licej, kak primer jelitnogo uchebnogo zavedenija nachala XIX veka [Tsarskoye Selo Lyceum as an example of an elite educational institution of the early 19th century] // Vestnik nauchnyh kon-ferencij. – №2–5. – S.13–15. (In Russ.).

Ashenova T.M., Kozhenova M.A. (2013) K voprosu o formirovanii central'nyh organov upravlenija obrazovaniem v 1917-1918 gg. [On the question of the formation of the central edu-cational authorities in 1917-1918] // Vestnik Omskoj juridicheskoj akademii. – №1. – S.4–8. (In Russ.).

Bazhanov V.A. (2007) Istorija logiki v Rossii i SSSR [History of logic in Russia and the USSR]. – M.: Kanon. – 336s. (In Russ.).

Bazhanov V.A. (2012) Prepodavanie logiki v dorevoljucionnoj Rossii: vklad svjash-hennosluzhitelej [Teaching logic in pre-revolutionary Russia: the contribution of the clergy] // Vysshee obrazovanie v Rossii. – №1. – S.144–149. (In Russ.).

Bazhanov V.A., Markin V.I. (2013) Logicheskoe obrazovanie v Rossii: kratkaja is-torija, sovremennoe sostojanie, perspektivy [Logic education in Russia: a brief history, cur-rent state, prospects] // Filosofskie nauki. – №1. – S.98–109. (In Russ.).

Belosludceva V.V. (2009) Cerkovno-prihodskaja shkola v sisteme nachal'nogo obra-zovanija v Rossii vo vtoroj polovine XIX veka [Parish school in the system of primary educa-tion in Russia in the second half of the 19th cen-tury] // Vestnik Permskogo universiteta: serija istorija i politologija. – №4. – S.95–99. (In Russ.).

Bykova E.Ju. (2011) Reformirovanie sis-temy shkol'nogo obrazovanija v SSSR v 1917–1930gg.: organizacionnye i ideologicheskie aspekty [Reforming the system of school educa-tion in the USSR in 1917–1930: organizational and ideological aspects] // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. – № 1. – S. 179–189.

Gimnazisty, kadety, liceisty, smoljanki: obrazovanie v carskoj Rossii / pod red. E.A. Pavlikova [Gymnasium students, cadets, lyceum students, Smolyanka students: education in Tsarist Russia]. – M.: Prosveshhenie, 2022. – 208s. (In Russ.).

Goncharov M.A., Plohova M.G. (2012) Duhovno-uchebnye zavedenija i ih mesto v formirovanii obrazovatel'nogo prostranstva Ros-sii XVII–XIX vekov [Spiritual educational institu-tions and their place in the formation of the edu-cational space of Russia in the 17th–19th centu-ries] // Vestnik PSTGU. – Vyp.3. – S.120–130. (In Russ.).

Zhitenev T.E. (2009) Uslovija obuchenija v nachal'nyh cerkovnyh shkolah v konce XIX – nachale XX veka [Conditions of education in elementary church schools in the late XIX - early XX century] // Vestnik volzhskogo universiteta im. V.N. Tatishheva. – №1. – S.246-261. (In Russ.).

Kobzar' V.I. (2009) Logika v Rossii poslednego stoletija: osnovnye jetapy i itogi [Logic in Russia in the Last Century: Main Stag-es and Results // Philosophical Sciences] // Filosofskie nauki. – №4. – S.18-33. (In Russ.).

Kruglov A.N. (2020) Prepodavanie logiki v Imperatorskom Moskovskom universitete [Teaching logic at the Imperial Moscow Universi-ty] // Logiko-filosofskie shtudii. – №2 (T.18). – S.161–195. (In Russ.).

Istorija pedagogiki i obrazovanija: ot za-rozhdenija vospitanija v pervobytnom ob-shhestve do konca XX veka [History of Peda-gogy and Education: From the Origin of Educa-tion in a Primitive Society to the End of the 20th Century] / pod red. A.I. Piskunova. – M.: TC Sfera, 2001. – 512s. (In Russ.).

Kalinina E.A. (2012) Shkol'naja reforma Aleksandra I i «Polozhenie ob uchilishhah» [School reform of Alexander I and the «Regula-tions on schools»] // Trudy istoricheskogo fakul'teta Sankt-Peterburgskogo universiteta. – №11. – S. 192–202. (In Russ.).

Krasnickaja T.A. (2015) Uchenicheskij sostav cerkovnyh shkol Rossii v konce XIX – nachale XX veka v Rossii [The student body of church schools in Russia at the end of the 19th - beginning of the 20th century in Russia] // Vest-nik Kostromskogo gosudarstvennogo universi-teta im. N.A. Nekrasova. – №3 (T.21). – S.19–23. (In Russ.).

Ostroga V.M. (2016) Voprosy narod-nogo obrazovanija v programmah politicheskih partij Rossii (nachalo XXv.) [Issues of public education in the programs of political parties in Russia (early XX century)] // Trudy BGTU. – № 5. – S.14–18. (In Russ.).

Otechestvennaja istorija: jenciklopedija [Domestic history: encyclopedia]. V 5t. T.1. / pod red. V.L. Janina. – M.: Bol'shaja Rossijskaja jenciklopedija, 1994. – 688s. (In Russ.).

Percev V.V. (2013) Gimnazicheskoe obrazovanie v dorevoljucionnoj Rossii: vtoraja polovina XIX – nachalo XX veka [Gymnasium education in pre-revolutionary Russia: the sec-ond half of the 19th - early 20th centuries] // Nauchno-metodicheskij jelektronnyj zhurnal Koncept. – №1. – S.46–53. (In Russ.).

Petuhova I.V. (2016) Problema soderzhanija obrazovanija v sovetskoj shkole 1918–1941 gg. [The problem of the content of education in the Soviet school in 1918–1941] // Dostizhenija nauki i obrazovanija. – №12. – S. 63–71. (In Russ.).

Sbornik postanovlenij po Ministerstvu narodnogo prosveshhenija [Collection of resolu-tions on the Ministry of Public Education]. T.3. – SPb.: Tip. Tovarishhestva «Obshhestvennaja pol'za», 1864–1904. – 855s. (In Russ.).

Sidorov S.V., Semjonova A.V. (2011) Soderzhanie i organizacija obrazovanija v zhen-skih gimnazijah i progimnazijah predrevoljucion-noj Rossii [The content and organization of edu-cation in women's gymnasiums and progymna-siums in pre-revolutionary Russia] // Vestnik Shadrinskogo gosudarstvennogo pedagog-icheskogo instituta. – №1. – S.153–156. (In Russ.).

Tutarishheva S.M., Sljadnev M.V. (2020) Jevoljucija obrazovatel'noj sistemy v Rossii XIX veka: sbornik nauchnyh statej 19-j Mezhdu-narodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii «Social'no-jekonomicheskoe razvitie Rossii: problemy, tendencii, perspektivy» [The evolution of the educational system in Russia in the 19th century: a collection of scientific articles of the 19th International Scientific and Practical Con-ference «Social and Economic Development of Russia: Problems, Trends, Prospects»] g.Kursk. 25.06.2020. – Kursk. Izdatel'stvo: Finansovyj universitet pri pravitel'stve RF. (Kurskij filial). – S.197–199. (In Russ.).

Cybul'nikova V.E. (2011) Istorija vnu-trishkol'nogo upravlenija: monografija [History of intraschool management: monograph]. – M.: Prometej. – 208s. (In Russ.).

Jakovkina N.I. (2002) Istorija russkoj kul'tury XIX veka [History of Russian culture of the XIX century]. 2-e izd. ster. – SPb.: Lan'. – 576s. (In Russ.).

Jashhenko R.V., Vorob'jov E.P. (2013) Process obuchenija v cerkovno-prihodskih shko-lah v konce XIX – nachale XX veka [The pro-cess of education in parochial schools in the late 19th - early 20th centuries] // Nachal'naja shkola do i posle. – №7. – S.73–77. (In Russ.).

Suvoryj A. Programmy cerkovno-prihodskih shkol [Programs of parochial schools] Proza.ru [Jelektronnyj resurs]. – URL: // https://proza.ru/2020/06/30/1050 (data obrash-henija 2.03.2022). (In Russ.).

Ob uezdnyh uchilishhah [About district schools] [Jelektronnyj resurs]. – URL: http://pedagogic.ru/books/item/ f00/s00/z0000027/st009.shtml (data obrashheni-ja 4.03.2022). (In Russ.).

Gimnazicheskoe obrazovanie v Ros-sijskoj imperii [Gymnasium education in the Russian Empire] [Jelektronnyj resurs]. – URL: http://glukhov-gymnasien.com/?id=110 (data obrashhenija 6.03.2022). (In Russ.).

Obrazovanie v Rossijskoj imperii [Educa-tion in the Russian Empire] [Jelektronnyj resurs]. – URL: https://ru.wikipedia.org/wiki (data obrashhenija 7.03.2022). (In Russ.).

Matveeva E.S., Livcov V.A., Filonov V.I. (2021) Dejatel'nost' Komissii Duhovnyh uchilishh po voprosam organizacii i podderzhki sistemy duhovnogo obrazovanija v XIX veke (na materi-alah Orlovskoj gubernii) [Activities of the Com-mission of Theological Schools on the Organiza-tion and Support of the System of Spiritual Edu-cation in the 19th Century (Based on the Mate-rials of the Oryol Province)] // Bylye gody. – №16(1). – S.126-137. (In Russ.).

Tabel' Aleksandra Pushkina s ocenkami [Report card of Alexander Pushkin with grades] [Jelektronnyj resurs]. – URL: http://hronika.su/tabel-aleksandra-pushkina-s-ocenkami/ (data obrashhenija 10.03.2022).

Istorija gimnazicheskogo obrazovanija v Rossii [History of gymnasium education in Rus-sia] [Jelektronnyj resurs]. – URL: https://www.lik10.ru/history/giminrus.html (data obrashhenija 12.03.2022).

Вестник ГМУ, номер 2 2022

Published

2022-07-07

How to Cite

Lupandin В. Н. (2022). Lupandin V.N. The ideas about logic as an academic discipline in the context of the reforms of Russian education in the 19th – early 20th centuries: EDN: PCKTHW. Вестник государственного и муниципального управления, 11(2), 89–102. Retrieved from https://journalgmu.ru/index.php/journalgmu/article/view/180