Salnikova I.N. A postcard as an attribute of the service of needs in the identification of historical processes and socio-cultural phenomena

DOI:10.22394/2225-8272-2022-11-4-75-83 EDN: IFXPUW

Authors

  • Salnikova I.N. Orel State University named after I.S. Turgenev

Keywords:

postcard phenomenon, historical reconstruction, postcard, economic transformations

Abstract

The purpose of the article is to consider the history of the origin and the main stages of the development of the postcard as a socio-cultural phenomenon. The author considers the postcard from a historical and economic point of view. The article carries out a step-by-step reconstruction of the socio-economic transformations of the postcard in the system of cultural, economic and social relations. As a result, the author draws the conclusion that the postcard is not exclusively a phenomenon of collecting and collecting, but has a significant innovative potential, the realization of which determined the historical features of its existence in the modern and postmodern civilization.

Author Biography

Salnikova I.N., Orel State University named after I.S. Turgenev

Senior lecturer of the
Department of Service, Orel State University named after I.S. Turgenev (Russian Federation, Orel)    AuthorID: 776372

References

Бутыльская Л.В. Поздравительная от-крытка в аспекте межкультурной коммуника-ции // Интерпретация текста: лингвистиче-ский, литературоведческий и методический аспекты. – 2014. – № 7. – С. 159–163.

Забочень М.С. Филокартия. – М.: Ис-кусство, 1973. – 120 с.

Медяков А. «РУ КУ», или Образ русских на немецких открытках Первой мировой // Родина. – 2011. – № 3. – С. 82–87.

Медяков А.С. «Совершенно новое средство агитации»: немецкая «националь-ная открытка» в Австро-Венгрии рубежа XIX – XX веков // Studia Slavica et Balcanica Petropolitana. – 2018. – № 2 (24). – С. 80–97.

Миронова Е.В. Образ Германии в рус-ских пропагандистских открытках времен Первой мировой войны // Историческая и социально-образовательная мысль. – 2018. – Т. 10. – № 3-2. – С. 42–53.

Мозохина Н.А. Заимствования и плаги-ат в русской художественной оригинальной открытке начала ХХ века: к постановке про-блемы // Труды Санкт-Петербургского госу-дарственного университета культуры и искус-ств. – 2009. – Т. 186. – С. 142–147.

Мозохина Н.А. Образ Петербурга в ху-дожественной оригинальной открытке общи-ны святой Евгении // Научные труды. – 2006. – № 5. – С. 123–132.

Самбур М.В. Почтовая открытка как ис-точник информации по истории и культуре // Вестник Московского государственного уни-верситета культуры и искусств. – 2013. – № 4 (54). – С. 65–69.

Самбур М.В. Трансформация открытого письма (открыток) в современном социокуль-турном пространстве // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. – 2011. – № 5 (43). – С. 97–101.

Тейванов С.В. Рекламные открытки: обзор рынка и его развитие, достоинства и недостатки // Сфера услуг: инновации и каче-ство. – 2012. – № 5. – С. 117–126.

Третьяков В.П. История коллекциони-рования открыток в России (1895–2017 гг.) // Почтовая марка и почтовая карточка: твор-цы, издатели, коллекционеры: сборник мето-дических материалов IX Научно-практического семинара по истории почты и филателии / Л.Н. Бакаютова, А.А. Шмакова; Центральный музей связи имени А. С. Попо-ва; науч. ред. Л.Н. Бакаютова. – СПб., 2018. – С. 335–341.

Шабурова О.В. Советский мир в от-крытке. – М.: Кабинетный учёный, 2017. – 328 с.

Шульгин П.М. Почтовые открытки 1941–1945 гг. как исторический источник // Исторический архив. – 2010. – № 2. – С. 58–73.

Atkins G. Come Home at Once. Lon-don, Bantam Press, 2014.

Gruß aus Berlin. Frankfurt, Kohler & Amelang, 1987.

Hill, C. W. Picture Postcards. Chicago, Shire Publications Ltd, 1991.

Staff F. The Picture Postcard & Its Ori-gins. London, Lutterworth Press, 1979.

Willoughby M. A History of Postcards. – NY., Bracken Books, 1992.

Butyl'skaya L.V. (2014) Pozdravitel'naya otkrytka v aspekte mezhkul'turnoy kommuni-katsii [Greeting card in the aspect of intercultural communication] // Interpretatsiya teksta: lingvisticheskiy, literaturovedcheskiy i metodicheskiy aspekty. – №7. – S.159–163. (In Russ.).

Zabochen' M.S. (1973) Filokartiya [Philo-carty]. – M.: Iskusstvo. – 120 s. (In Russ.).

Medyakov A. (2011) «RU KU», ili Obraz russkikh na nemetskikh otkrytkakh Pervoy miro-voy [«RU KU», or the Image of Russians on German postcards of the First World War] // Rodina. – №3. – S.82–87. (In Russ.).

Medyakov A.S. (2018) «Sovershenno no-voye sredstvo agitatsii»: nemetskaya «natsion-al'naya otkrytka» v Avstro-Vengrii rubezha XIX–XX vekov [«A completely new means of agita-tion»: the German «national postcard» in Aus-tria-Hungary at the turn of the 19th – 20th centu-ries] // Studia Slavica et Balcanica Petropolitana. – №2(24). – S.80–97. (In Russ.).

Mironova Ye.V. (2018) Obraz Germanii v russkikh propagandistskikh otkrytkakh vremen Pervoy mirovoy voyny [The image of Germany in Russian propaganda postcards during the First World War] // Istoricheskaya i sotsial'no-obrazovatel'naya mysl'. – T. 10. – № 3-2. – S.42–53. (In Russ.).

Mozokhina N.A. (2009) Zaimstvovaniya i plagiat v russkoy khudozhestvennoy origi-nal'noy otkrytke nachala KHKH veka: k postanovke problemy [Borrowing and plagiarism in the Rus-sian original postcard of the early 20th century: to the formulation of the problem] // Trudy Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta kul'tury i iskusstv. – T. 186. – S.142–147. (In Russ.).

Mozokhina N.A. (2006) Obraz Peterburga v khudozhestvennoy original'noy otkrytke ob-shchiny svyatoy Yevgenii [The image of St. Pe-tersburg in the artistic original postcard of the community of St. Eugenia] // Nauchnyye trudy. – № 5. – S. 123–132. (In Russ.).

Sambur M.V. (2013) Pochtovaya otkrytka kak istochnik informatsii po istorii i kul'ture [Post-card as a source of information on history and culture] // Vestnik Moskovskogo gosudarstven-nogo universiteta kul'tury i iskusstv. – №4(54). – S.65–69. (In Russ.).

Sambur M.V. (2011) Transformatsiya ot-krytogo pis'ma (otkrytok) v sovremennom sotsiokul'turnom prostranstve [Transformation of open writing (postcards) in the modern socio-cultural space] // Vestnik Moskovskogo gosudar-stvennogo universiteta kul'tury i iskusstv. – №5(43). – S.97–101. (In Russ.).

Teyvanov S.V. (2012) Reklamnyye ot-krytki: obzor rynka i yego razvitiye, dostoinstva i nedostatki [Advertising cards: an overview of the market and its development, advantages and disadvantages] // Sfera uslug: innovatsii i kachestvo. – №5. – S.117–126. (In Russ.).

Tret'yakov V.P. (2018) Istoriya kollek-tsionirovaniya otkrytok v Rossii (1895–2017 gg.) [History of collecting postcards in Russia (1895–2017)] // Pochtovaya marka i pochtovaya kartochka: tvortsy, izdateli, kollektsionery: sbornik metodicheskikh materialov IX Nauchno-prakticheskogo seminara po istorii pochty i filatelii / L.N. Bakayutova, A.A. Shmakova; Tsentral'nyy muzey svyazi imeni A. S. Popova; nauch. red. L.N. Bakayutova. – SPb. – S.335–341. (In Russ.).

Shaburova O.V. (2017) Sovetskiy mir v otkrytke [Soviet world in a postcard]. – M.: Kabi-netnyy uchonyy. – 328s. (In Russ.).

Shul'gin P.M. (2010) Pochtovyye otkrytki 1941–1945gg. kak istoricheskiy istochnik [Post-cards 1941–1945 as a historical source] // Is-toricheskiy arkhiv. – №2. – S.58–73. (In Russ.).

Вестник ГМУ, номер 4 2022

Published

2022-12-26

How to Cite

Salnikova И. Н. (2022). Salnikova I.N. A postcard as an attribute of the service of needs in the identification of historical processes and socio-cultural phenomena: DOI:10.22394/2225-8272-2022-11-4-75-83 EDN: IFXPUW. Вестник государственного и муниципального управления, 11(4), 75–83. Retrieved from https://journalgmu.ru/index.php/journalgmu/article/view/193