Ilarionova T.S Higher party school under the central committee of the communist party as a source of post–war party personnel (1946-1991)
DOI:10.22394/2225-8272-2024-13-1-81-101 EDN: VEXWNI
Keywords:
Higher Party School under the Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union, higher party schools system, party political education, USSR, , social structures and processesAbstract
The purpose of the article is to analyze the development of the organizational
foundations of the Higher Party School under the Central Committee of the Communist
Party of the Soviet Union, which became the source of post-war party personnel (1946
1991). The author introduces new archival materials from the Russian State Archive of So
cio-Political History. The archival documents show the development of the Higher Party
School under the Central Committee of the All-Union Communist Party (Bolsheviks), the
Communist Party of the Soviet Union after 1952, and the higher party schools in the USSR
in the post-war period. This system was the result of a long and chaotic formation in the
early stages, when educational institutions for the propagandists and agitators training were
created and disbanded, and then reappeared.
In the late 1930s, the former communist universities were incorporated into the Higher
Party School and then the School became a central place for the Soviet party personnel
training, and started to supervise the schools of Marxism-Leninism. The analysis of the sys
tem development helps to identify the goals, methods and principles of personnel policy in
the USSR, and shows the social technologies making from a party worker a representative
of a responsible and prestigious profession. Historicism and comparative analysis are used
to identify the main features of the higher party schools system in 1918-1921 like a combi
nation of long–term forms of personnel training with thorough theoretical training and short
term courses that gave students the opportunity to update their knowledge.
The author examines the development of the higher party schools system after the
Great Patriotic War. They were significantly updated after 1946 and then changed their
structure over more than three decades to reflect changes in the Party's political course. the
Higher Party School under the Central Committee of the Communist Party in Moscow
ceased to exist in 1978, and was integrated into the Academy of Social Sciences under the
Central Committee of the Communist Party.
References
Авраамова, Е. М. Реформы системы об разования в СССР и России как отражение трансформации общественных потребностей / Е.М. Авраамова. – М.: Издательство Дело, 2014. – 52 с. – ISBN 978-5-7749-0932-2. – EDN WBZDUX. 2. Гришаев, О. В. Политика партийных и гос ударственных органов в области институцио нальной и научной организации исторического образования и изучения отечественной истории в 1917-м – середине 1940-х гг. в СССР / О.В. Гришаев. – Воронеж: Воронежский государ ственный университет, 2020. – 370 с. – ISBN 978-5-9273-2399-9. – EDN RTPFSA. 3. Гросул, В. Я. Образование СССР (1917 1924 гг.) / В.Я. Гросул. – издание 2-е. – М.: ИТРК, 2012. – 215 с. – ISBN 5-88010-236-X. – EDN QPYBZX. 4. Кант, И. Критика чистого разума / пер. Н.М. Соколова. – [2-е изд.]. – СПб.: М.В. Попов, 1902. – 658 с. 5. Наумов, С. Ю. Элитные кадры партии большевиков в Саратове и Саратовском реги оне (1917–1941 гг.): очерки истории / С.Ю. Наумов, Н. В. Саранцев; под ред. П.П. Фролкина. – 2-е издание, расширенное и дополненное. – Саратов: Саратовский социаль но-экономический институт (филиал) ФГБОУ ВО «Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова», 2013. – 504 с. – ISBN 978-5 4345-0240-5. – EDN WEXBHH. 6. Нигматулин, М. В. Реформа образования в СССР и России глазами старшеклассника: История. Мифы. Перспективы / М. В. Нигмату лин. – М.: ЛЕНАНД, 2019. – 180 с. – ISBN 978-5 9710-5787-1. 7. Петрова, Я. И. Организация обучения взрослых в процессе ликвидации неграмотности в СССР в 1920–1930-х гг.: специальность 13.00.01 «Общая педагогика, история педагоги ки и образования»: диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук / Петрова Ярославна Игоревна. – Самара, 2010. – 218 с. – EDN QEXZNN. 8. Понявина, М. Б. Политика в сфере обра зования в СССР и современной России (поли тологический анализ) / М. Б. Понявина. – М.: ООО «Издательский Дом «Вузовский учебник», 2017. – 126 с. – ISBN 978-5-9558-0539-9. – EDN YYWZIV. 9. Селютин, В. Н. История становления и развития общеобразовательной школы в СССР в 20-30-е годы / В. Н. Селютин // Формирование региональной культурной политики в контексте модернизации образования: Материалы Меж дународной научно-практической конференции, Орёл, 24–28 марта 2014 года. – Орёл: Орлов ский государственный институт культуры, 2014. – С. 145–147. – EDN SYHMSP. 10. Смагулов, Н. К. Кадровая политика большевиков в партийных и государственных органах Казахстана в 1917–1936гг: монографи ческое исследование / Н. К. Смагулов; Н.К.Смагулов; Министерство образования и науки Республики Казахстан, Карагандинский государстивенный технический униве6рситет. – Караганда: Изательство КарГТУ, 2011. – ISBN 978-601-296-118-8. – EDN QVMQXL. 11. Штудер Б., Унфрид Б. Сталинские пар тийные кадры: практика идентификации и дис курсы в Советском Союзе 1930-х гг. [пер. с нем. И. А. Золотарева]; Уполномоченный по правам человека в Российской Федерации [и др.]. – М.: Фонд «Президентский центр Б.Н. Ельцина»: РОССПЭН, 2011. 12. Ярмолич, Ф. К. Культурно образовательный уровень и подготовка цензо ров в 1920-1930-е гг. в СССР (на материалах Ленинграда, Петрозаводска, Мурманска) / Ф. К. Ярмолич // Цензура в России: история и совре менность: Сборник научных трудов. Том Выпуск 7. – Санкт-Петербург: Российская национальная библиотека, 2015. – С. 272-283. – EDN ZVSJTH. 1. Avramova, E. M. Reformy sistemy obra zovanija v SSSR i Rossii kak otrazhenie transfor macii obshhestvennyh potrebnostej [Reforms of the education system in the USSR and Russia as a reflection of the transformation of social needs]. – M.: Delo, 2014. (In Russ.). 2. Grishaev, O. V. Politika partijnyh i gosudar stvennyh organov v oblasti institucional'noj i nauchnoj organizacii istoricheskogo obrazovanija i izuchenija otechestvennoj istorii v 1917-m - seredine 1940-h gg. v SSSR [The policy of party and state bodies in the field of institutional and scientific organization of historical education and the study of national history in 1917 - mid-1940s. in the USSR]: monografija. – Voronezh: Izdatel'skij dom VGU, 2020. (In Russ.). 3. Grosul, V. Ja. Obrazovanie SSSR (1917 1924 gg.) [Education of the USSR (1917-1924)]. 2-e izd. – M.: ITRK, 2012. (In Russ.). 4. Kant, I. Kritika chistogo razuma [Critique of Pure Reason]. M.: Akademicheskij proekt, 2018. (In Russ.). 5. Naumov S. Ju., Sarancev N.V. Jelitnye kad ry partii bol'shevikov v Saratove i Saratovskom regione (1917-1941 gg.) [Elite cadres of the Bol shevik Party in Saratov and the Saratov region (1917-1941)]: ocherki istorii. – Izd. 2-e, rassh. i dop. – Saratov: Saratovskij gos. social'no jekonomicheskij un-t, 2013. (In Russ.). 6. Nigmatulin, M. V. Reforma obrazovanija v SSSR i Rossii glazami starsheklassnika [Educa tion reform in the USSR and Russia through the eyes of a high school student]: Istorija. Mify. Per spektivy. – M.: LENAND, 2019. (In Russ.). 7. Petrova Ja. I. Organizacija obuchenija vzroslyh v processe likvidacii negramotnosti v SSSR v 1920-1930-e gody [Organization of adult education in the process of eliminating illiteracy in the USSR in the 1920-1930s]: [monografija]. – Samara: Samarskij un-t, 2011. (In Russ.). 8. Ponjavina M. B. Politika v sfere obrazovani ja v SSSR i sovremennoj Rossii: politologicheskij analiz [Policy in the field of education in the USSR and modern Russia: political science analysis]: monografija. – M.: Vuzovskij uchebnik: INFRA-M, 2015. (In Russ.). 9. Selyutin, V. N. Istoriya stanovleniya i razvi tiya obshcheobrazovatel'noy shkoly v SSSR v 20 30-ye gody / V. N. Selyutin // Formirovaniye re gional'noy kul'turnoy politiki v kontekste moderni zatsii obrazovaniya: Materialy Mezh-dunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii, Orol, 24 28marta 2014 goda. – Orol: Orlovskiy gosudar stvennyy institut kul'tury, 2014. – S. 145–147. – EDN SYHMSP. (In Russ.). 10. Smagulov, N. K. Kadrovaya politika bol'shevi-kov v partiynykh i gosudarstvennykh organakh Kazakhstana v 1917–1936gg: mono graficheskoye issledovaniye / N. K. Smagulov; N.K.Smagulov; Ministerstvo obrazovaniya i nauki Respubliki Kazakhstan, Ka ragandinskiy gosudarstivennyy tekhnicheskiy uni ve6rsitet. – Karaganda: Iza-tel'stvo KarGTU, 2011. – ISBN 978-601-296-118-8. – EDN QVMQXL. (In Russ.). 11. Studer B., Unfrid B. Stalinskie partijnye kadry: praktika identifikacii i diskursy v Sovetskom Sojuze 1930-h gg.[Stalinist Party Cadres: Identifi cation Practices and Discourses in the Soviet Union of the 1930s][per. s nem. I. A. Zolotareva]; Upolnomochennyj po pravam cheloveka v Ros sijskoj Federacii [i dr.]. – M.: Fond "Prezidentskij centr B. N. El'cina": ROSSPJeN, 2011. (In Russ.). 12. Yarmolich, F. K. Kul'turno-obrazovatel'nyy uroven' i podgotovka tsenzorov v 1920-1930-ye gg. v SSSR (na materialakh Leningrada, Petroza vodska, Murmanska) / F. K. Yarmolich // Tsenzura v Rossii: istoriya i sovremennost': Sbornik nauch nykh trudov. Tom Vypusk 7. – Sankt-Peterburg: Rossiyskaya natsional'naya biblio-teka, 2015. – S. 272-283. – EDN ZVSJTH. (In Russ.).

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ilarionova T.S

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.